Gezondheid

Een rondje sauna is gezond

Mensen die regelmatig naar de sauna gaan, kunnen erover meepraten. Er zijn veel voordelen zowel voor de geestelijke- als lichamelijke gezondheid als je af en toe een sauna bezoekt. De volgorde waarop je door de sauna gaat, is hierop gemaakt. Een goede bloeddoorstroming, optimale zuurstofopname en het aanmaken van endorfine, maakt dit een rustgevende en herstellende ervaring. En met sauna korting is dit ook nog eens erg betaalbaar.

Hoe doe je een goede sauna ronde?

Om optimaal van de gezondheidsvoordelen gebruik te kunnen maken, moet je een goede ronde door de sauna maken. Eerst zal je gaan douchen en afdrogen. Het is belangrijk dat je droog de sauna ingaat zodat je lichaam zo veel mogelijk zweet om af te koelen. Daarna neem je een warm voetenbad om je lichaam vast een beetje voor te verwarmen. Nu ga je de sauna in, meestal voor 15 minuten, maar als je eerder benauwd wordt of weg wilt, kan je het beste naar je lichaam luisteren. Door na de sauna naar buiten te gaan, zal je een optimale hoeveelheid zuurstof kunnen opnemen. Daarna koel je jezelf af door een dompelbad of een koude douche te nemen. Na een tweede voetenbad om compleet op temperatuur te komen, ga je de rustruimte in, waar je onder het genot van een drankje en een boekje kan relaxen tot je klaar bent voor de volgende ronde.

Gezondheidsvoordelen

Ook zijn er een aantal veranderingen die plaatsvinden in je lichaam als je een sauna bezoekt. Zo gaan je pori├źn en aderen open staan zodat je veel bloed kan transporteren en afvalstoffen gemakkelijk kunnen worden uitgezweet. Je hersenen maken endorfine aan wat een natuurlijke pijnstiller is, maar wat ook helpt te relaxen en een goede nachtrust te bewerkstelligen. En omdat je hart sneller klopt in de sauna, zal je lichaam naar energie zoeken om dit vol te kunnen houden. Je vetvoorraad is vloeibaarder door de warmte dus deze kan hier makkelijker voor gebruikt worden.